Bewust ouderschap - newborn editie

Bijgewerkt: mrt 17

Elke leeftijd heeft een eigen aanpak en andere aandachtspunten. Wil je graag aan bewuste opvoeding doen? Dan dien je aandacht te hebben voor iedere fase apart en jezelf aan te passen aan die fase.



Baby's van 0-3 maanden


YES, Nova is ondertussen alweer 4 maand! Het is zo cliché maar zo waar, wat gaat de tijd snel!


Het voordeel is dat ik nu weer voldoende materiaal heb voor deze informatieve blog post, dankzij eigen ervaring.


Nu ze 4 maand is voel ik namelijk dat er een nieuwe fase begonnen is en dat de 'regels' die voordien golden, vervangen zijn door nieuwe.


Ze is nu zo speels, heeft interesse in mijn eten, brabbelt er op los, heeft geen last meer van krampjes, begint meer structuur te integreren, en nog zo veel meer mooie mijlpalen! Ze is 'platte' baby af en ontwikkelt nu een echte persoonlijkheid.


De eerste 3 maanden zijn intens en vragen een ander soort aandacht dan erna. In deze blog deel ik graag mijn persoonlijke ervaring en tips op basis van onze eerste 3 maanden samen.


Intensief herstel en verbinden


De eerste 4 tot 6 weken draait enerzijds om fysiek en emotioneel herstel van de bevalling voor de mama. Anderzijds de nieuwe fysieke en emotionele uitdagingen van een nieuwe situatie, zoals borstvoeding en weinig slaap. En tot slot het verbinden met je lieve wondertje en de nieuwe gezinssituatie.


Dit zijn de meest intensieve weken en ook al wil je deze zo bewust mogelijk meemaken, het is realistisch te zeggen dat je een groot deel niet gaat herinneren. Tip voor toekomstige ouders: maak veel filmpjes, foto's en schrijf in een dagboek.


Na een 6 tal weken draait het voornamelijk om balans te vinden. Balans tussen er zijn voor je kleintje maar ook voor jezelf! Het zoeken naar hoe je het nieuwe ouderschap kan combineren met aandacht voor jezelf, aandacht voor je andere dierbaren, aandacht voor die must do's (denk aan algemeen huishouden), aandacht voor de combinatie met (toekomstig) werk, etc.


Geef jezelf hiervoor tijd, zonder oordeel en druk. Alles op zijn tijd!


Succes dagen voor nieuwe mama's


Een tijdje terug maakte ik hier ook een reel over op instagram omdat het eigenlijk zo hilarisch is.


In die eerste maanden mag je als mama absoluut jezelf prijzen voor de kleine successen! Heb je een moment gevonden waarop je wat eten hebt kunnen verzamelen? Proficiat! Heb je even een rustig moment gevonden op de wc? Proficiat! Is het gelukt om even wat te rusten, zonder baby in je armen? Wauw, hoe heb je dat gedaan?!


Hihi, nooit gedacht dat alleen naar de wc gaan zo een luxe is. Tot ik moeder werd 🤣. Welke mama's herkennen dit? Ik kan met zekerheid zeggen dat dit geldt voor de meeste mama's.


Om dan weer met een cliché in huis te vallen, BUT IT IS ALL WORTH IT! Ja, het klinkt gek maar het is het allemaal echt waard, ook al voelt dit niet altijd zo op die specifieke momenten.



Zachtheid voor je zelf is de sleutel tot weinig stress


Wanneer je ervoor kiest bewust in het leven te staan en een zo bewust mogelijke levensstijl aan te nemen, is er de valkuil om jezelf veel te veel druk op te leggen. Nog meer dan wat we 'standaard' al doen!


Echter is het van uiterst belang dat je zo weinig mogelijk stress ervaart, dit geef je namelijk door aan je kleintje waardoor je in een vicieuze cirkel terecht komt, omdat je mini mensje uiteraard hierop reageert dat meer stress veroorzaakt. Je kleintje is hierin een heel duidelijke spiegel.


Een dergelijke situatie kan er dan weer voor zorgen dat je borstvoeding achteruit gaat, je herstel minder vlot gaat, je in een postnatale depressie belandt, etc.


Het is bijvoorbeeld uiterst nobel dat je alleen gezonde voeding wil eten, omdat dit via de borstvoeding tot je wondertje komt. Maar aangezien gezonde voeding vaak meer tijd vraagt, vergeef jezelf dan dat je toch even naar boterhammen met choco grijpt. Je mag namelijk al blij zijn dat je überhaupt eet! Giga honger en weinig vrije tijd maakte het voor mij de eerste weken heel moeilijk om enkel salades enzovoort te eten. Dus in plaats van me hier schuldig over te voelen, koos ik ervoor te vertrouwen dat dit blijkbaar nodig was. En op deze manier had ik een hele mooie spiegel. Een gelukkige baby met zin voor het leven!


Nu ik wat meer vrije arm tijd heb, lukt het me weer wat meer aandacht te geven aan mijn behoeftes rond eten en weer wat gebalanceerd te eten. Alles heeft zijn eigen tijd en reden.


Kies voor de weg van de minste weerstand


Als ik één belangrijke tip mag geven is het wel telkens te kiezen voor de weg van de minister weerstand.


Zo wordt er wel eens aan me gevraagd waarom Nova bij mij in bed slaapt. Wel, dit heeft meerdere redenen maar de grootste is dat ik kies voor de weg van de minste weerstand.


Er zijn namelijk 3 opties. Ik kan kiezen om haar in aparte kamer te leggen maar dan zou ik minder goed slapen omdat ik regelmatig uit bed zou moeten voor tutje of drinken. Ze drinkt namelijk 's nachts ook gewoon nog om de 2-3u. Ook zou ik kunnen kiezen om haar in de co-sleeper naast me te leggen. Voordeel ik moet er niet uit, nadeel nog steeds weinig slaap want van elk kuchje of beweging wordt ik wakker, omdat ik in waak stand ben. Tot slot kan ik kiezen om haar gewoon bij mij in bed te laten slapen. Aangezien ik borstvoeding geef, hoef ik me geen zorgen te maken dat ik op haar zou draaien ofzo want de hormonen in mij zorgen ervoor dat dit niet kan. Ik kan meer ontspannen omdat ik weet dat ik toch wakker wordt. Zij slaapt dieper vanwege de genegenheid en ik dus ook. Voldoende slaap is op dit moment de hoogste prioriteit, dus ook al is het fysiek wat minder aangenaam is dit voor nu de beste keuze.


Ook met het kolven heb ik deze regel toegepast. Idealiter zou ik zeker een jaar borstvoeding willen geven. Dat houdt in dat ik op bepaald moment zou moeten kolven zodat ze naar onthaalouder kan. Dus vanaf 6-7 tal weken ben ik dit gaan integreren, zodat ik wat voorraad kon maken en dit kon opbouwen.

Nu gaf me dit ontzettend veel stress omdat Nova vrij vaak om de borst komt en dan ertussen nog zou moeten kolven. Dit betekent zo goed als continu melken en ook maar weinig hoeveelheden.


De druk die het met zich mee bracht, gaf me stress, ook al probeerde ik er het beste van te maken. Stress is absoluut niet goed voor de borstvoeding, jezelf en je kleintje. Dus dit moest anders.


Ik besloot te stoppen met kolven. Als het tegen haar 6 maand niet lukt, dan maak ik ofwel de keuze om live te voeden bij onthaalouder, desnoods in auto. Of over te schakelen naar combi voeding. Zodra ik deze keuze maakte, viel er een enorme druk van me af en werd het borstvoeden ontzettend fijn!


Dus maak het jezelf niet te moeilijk en volg de weg van de minste weerstand.



Ondersteuning tijdens deze fase


Uiteraard is het fijn om weer af te sluiten met wat tips die je kan inzetten ter ondersteuning van deze fase.


  1. Je eigen gemoedsrust is zo ontzettend belangrijk. Creëer voor jezelf dus ook echt me-time momenten. Ik doe dit door een simpel ochtend en avond ritueel en heilige badkamer momenten.

  2. Tijdens deze momenten zet ik bv de essentiële oliën in om me hierin te dragen. Een mama roller, wat lavendel in mijn thee of kwalitatieve badkamer producten die me het gevoel geven dat ik mezelf deze waarde gun.

  3. Mediteren wanneer je kleintje in je armen aan het slapen is. Ik heb een aantal leuke geleide meditaties gecreëerd.

  4. Natuurlijke en kwalitatieve producten voor je wondertje. Zo ben ik ontzettend blij met de bamboo pampers van Bambo Nature, ze heeft tot nu toe nog geen rode billetjes gehad. Alsook de diaper crème en body wash van Young Living zijn heerlijk in gebruik!


Laten we elkaar inspireren. Heb je zelf nog leuke tips, laat het ons dan weten.

Recente blogposts

Alles weergeven
  • Instagram
  • Facebook Social Icon

©2020 by Essential Consciousness